2011. október 15., szombat

Tollfosztós káposzta

Ma, ahogy a hűtőt rámolásztam, kezembe akadt egy maréknyi savanyú káposzta, ami egyből felidézte egyik kedvenc gyerekkori étkemet. Anno a téli estéken nagyanyámmal el szoktunk menni tollfosztóba. Ja, akkor még nem a lakberendezési áruházakban vette meg az ember a műszálas takarót, vánkost, hanem saját maga gyártotta hozzá a tölteléket.
A hízott kacsák, libák mosott, megszárított tollát dolgoztuk fel kalákában. Mire véget ért a tél, minden ismerősnél töltöttünk pár estét. 8-10 éves lehettem amikor néha elmehettem én is azokhoz a családokhoz, ahol velem egyidős gyerekek is voltak. Miután rettenetesen rossz evő voltam Édesanyám elképedve látta, hogy milyen jóízűen tudtam enni éjféltájt a nem éppen könnyű vacsorát.
Ma már tudom, hogy nem a tollfosztásért, nem a vacsoráért, hanem az ott elhangzott kissé sikamlós pletykák miatt élveztem az ilyen estéket. Mert ugye a paraszt családokban a szex tabu téma volt, de a nénikék virágnyelven remekül ki tudtak beszélni mindenkit a faluban. Ők azt hitték, hogy mi gyerekek egy szót sem értünk a félszavakkal, kacsintásokkal tűzdelt előadásokból, pedig ha tudták volna, hogy gyermeki agyunk remekül összekapcsolta az eseményeket. Az ilyen esték hangulatát idézte fel a mai vacsorám. Remekül visszaadja ezt a légkört Hollósy Simon: Tengerihántás című képe, valamint Arany János:Tengeri-hántás című balladája.
Tollfosztók káposztája:
Hozzávalók: 1 fej vöröshagyma, savanyú káposzta, füstölt szalonna- nálam 6 szelet bacon, héjában főtt krumpli
Kevés zsiradékon megfonnyasztjuk az apróra vágott vöröshagymát, majd utána dobjuk a felkockázott szalonnát. Mikor kisült a szalonna zsírja, beledobjuk a savanyú káposztát és lassú tűzön pároljuk, majd kissé megpirítjuk. Héjában főtt krumplival fogyasztjuk.
Anno boros tea volt a kísérő, ma este egy alma volt a desszert.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése