2009. augusztus 8., szombat

Bodza szörp - boszi nagyik praktikái



Drága jó anyám és anyai nagyanyám minden természetben található és fogyasztható dolgot felhasznált a konyhában. Kellett is, hisz nagyanyám négy gyereket nevelt a harmincas években és háború alatt - után, ami ugye nem akármi. Nagyanyám szokta mesélni, hogy az egész évi készpénz jövedelmet elvitte édesanyám egy évi tanulmánya a polgári iskolában.Tehát volt miért leleményesnek lenni. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ilyen környezetből jöttem, mert sok hasznát vettem életemben az ellesett trükköknek, takarékossági fortélyoknak, mert igaza volt a nagyinak, spórolni csak a háztartáson lehet. Nem tagadom, legalább ötszörös - lehet, hogy keveset mondtam - munkával jár, de olcsóbban és sokkal egészségesebben lehet háztartást vezetni, ha egy háziasszony odafigyel és nem rest.

Bodzaszörp: 2 kg leszemezett, jó érett bodza, 1 liter víz, 1 kg cukor, 1 rúd fahéj,2 szegfűszeg,2 szegfűbors, 2 boróka, 1 púpos teáskanál őrölt kávé, késhegynyi nátrium -benzonát.
A bodza tányérokat levágjuk és váltott vízben megmossuk, lecsepegtetjük. Akkor érettek a szemek, ha a szár bordó és már kezd lekonyulni a tányér. Leszemezni úgy a legegyszerűbb, ha egy villával csináljuk, így nem fogja meg a kezünket.
A szemeket a vízzel és a fűszerekkel 20 percre feltesszük főni. Majd összetörjük, - én botmixerrel - leszűrjük és a cukorral feltesszük főni. Ha felforrt beledobjuk a tartósítót és üvegekbe merjük és száraz dunsztba tesszük míg kihül.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése